Glace au Four

Ja då har man gjort glace au four för första gången. Riktigt mumsigt. Men ska vara snäll mot min mage så jag smakade bara. Men sambo sitter och mumsar i sig. *Ler*

Till Det behövs.

Sockerkaka.
Maräng
Jordgubbar
Glass


Glutenfri Sockerkaka

2 ägg
2 dl socker
150 g glutenfri mjölblandning
1 tsk bakpulver
½ tsk fiberhusk
1 dl mjölk
50 g smör

- Vispa ihop ägg och socker väldigt poröst, Sätt på ungen på 175 grader. 165 vid varmlufts ugn.


- Blanda ihop dem torra ingredienserna i en skål/bunke

- ös ner lite i taget i ägget under vispning.

- värm upp mjölk och smör tills smöret har smält


-Smörj och bröa en form, jag använde kokosflingor.



-Häll ner smeten i formen och grädda i 30-40 minuter.


-Skär jordgubbar i bitar. Som man själv vill. Lägg på lite socker och låt sockret smälta.
Rör om då och då.

- När kakan är klar så ska den svalna.

Maräng.

Jag gjorde bara på liten bit av socker kakan så använda bara
2 ägg vitor
2 msk socker.

-Vispa upp äggvitorna till ett kraftigt skumm.

- Vänd i sockret.


- Skär upp en sån stor bit av sockerkakan som du vill ha och skär den i skivor som en tårtbotten.
Lägg på Jordgubbar och saften som finns i skålen på första. Lägg sedan på mitten.
Och ½cm tjocka skivor med vanilj glass uppe på ( jag har gb's gammeldags vaniljglass).


- Bre sedan runt maräng smeten runt hela kakan. Men viktigt att den täcker glassen utan hål.
Sätt på ungen på grill och stoppa in den i ca 1-2 minuter. Den ska få en gyllen brun färg.


- Servera med Färska bär. Strö på lite florsocker. om man vill.

Gudomligt!


Kommentarer
Postat av: mamma

Smarrigt!

2011-05-23 @ 22:21:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback