Kvällens middag

GlutenFria Chickenbites!
Super gott och super enkelt!


Chicken bites
1 Kyckling Filé per person.  Jag hade 3 st. 3 pers+ matlåda
1½ dl glutenfritt mjöl. Sen får man fylla på om det behövs
2 St ihop vispade ägg.
ca 3 dl glutenfritt ströbröd, Samma du får fylla på om det behövs.
Salt------------,>
peppar ---- > välj själv hur mycket men va försiktig så det inte blir för mycket
grillkrydda --´>


- Börja med att hälla upp allt i olika skålar eller fat. Mjöl i ett, ägg i ett osv. Viktigt att du kryddar mjölet. Så krydda och blanda runt det med en sked.


- Skär sedan upp kycklingen i bitar! Välj själv hur stora men lagom stora!

- Lägg dem sedan i mjöl. Hela biten ska vara mjölig.


- Efter det så doppar du dem i ägg.


- Sista moment i en dubbel panering är att rulla dem i ströbröd. Jag har använt Finax glutenfria ströbröd. Finns att köpa i en välsorterad varubutik ex ica.


-Lägg dem sedan på ett fat!


- Sen är det dax för Fritering! Jag använde vanlig raps olja i en het panna!
Sen hittade jag ett galler som man använder i micron så jag la ner den. Detta separerar kycklingen ifrån pannans botten och förhindrar att dem bränns. Gör så att man kan använda oljan till alla kyckling bitar. Eftersom det ströbröd som ramlar av lägger sig på botten och bränner inte det andra!

- dem ska bli Gyllen bruna! Lägg upp dem sedan i en ugnsfast form!


Till den rostade potatisen!
Man kan ju använda färdia pommes och bara värma men jag känner att detta är mycket godare och mycket nyttigare!

Potatis ca 8 st, jag hade ganska små potatisar.
3 st morötter.
3 St vitlöksklyftor.
olivolja
salt
peppar.


- Skär potatisen i klyftor eller stänger det gör ni som ni vill.
- Skala och skär morötterna i stänger.
- häll på olivolja, salt och peppar men krydda med försiktighet.
- Blanda runt.
- In i ugnen på 200 gradet i ca 15 minuter. Potatisen ska bli mjuk så man lätt kan skära igenom den!

Skär potatisen dirket efter att du panerat klart kycklingen så att potatisen kan stå i ugnen medans du friterar kycklingen! Var noga med att inte använda samma skärbräda då kyckling kan innehålla otrevliga bakterier!

Osäker på om kycklien är klar? Ställ in dem i ugnen 5 minuter innan servering!



Servera sedan med Olw's Sourcream and Wildonion dip!  Super gott och super enkelt!
Lycka Till!


Kommentarer
Postat av: Mamma

Såg ju hur smarrigt ut som helst! Det får du ta o bjuda på SNART!

2011-03-31 @ 21:36:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback