Vårens Pannacotta

Det är en vår inspirerad av våren och dess primörer.

Alltså så kommer påskens dessesrt för min del att vara en:

Vårig yoghurtpannacotta med Rabarber kompott.

Nu gjorde jag en väldigt stor sats eftersom jag skulle fylla 14 st jätte burkar! Men jag lägger upp ett lite mindre recept! Detta är då för 6-8 lite mindre skålar!

yoghurt pannacotta ( Betyder kokt grädde på italienska)
2 dl naturell yoghurt
2 gelatinblad
½ vaniljstång, vill man ha mera smak kan man ta hela
2 dl vispgrädde
2 dl mjölk, gärna den röda
1 dl socker



1. lägg gelatinet i blöt.
2. häll i Socker, mjölk och grädde i en kastrull.
3. dela och gröp ur vaniljstången, när du delat på den så tar du en kniv och drar ut fröna. blanda i frön och stång i kastrullen.
4. Koka upp Mjölk blandningen och dra sedan av från värmen. Ta upp vaniljstängerna.
5. Låt svalna något och blanda sedan i gelatin bladen.
6. Låt svalna något mera och rör sedan ner yoghurten.
7. När den har svalnat så pass så att den har en yoghurt konsictent så kan du hälla ner det i formar eller burkar!
Se till så att det inte är för varmt för så sjunker vaniljen ner och lägger sig i botten.

Rabarberkompott

Nu vet jag inte varför det bara blev så grön! Den ska bli lite rosa aktig men jag hade väl bara gröna och inte röda rabarber men gott blev det!

500 g Rabarber
1 dl socker
1 kanelstång
½ dl vatten
1 pressad citron.

Även denna gjorde jag på mitt egna vis. Jag kokade först upp en socker lag med socker vatten och kanelstång. Hade även i lite gelesocker! Hade ingen citron i eftersom det finns citrusallegiker!



Sen kokade jag ihop rabarber med lite socker och lite vatten och sedan jag ner min socker gele så den fick smälta ner och så kokade jag med vanilj stängerna som jag hade i panncottan

men så här ska ni göra!

1. Skär rabarbeena i ca 2 cm tjocka skivor.
2. lägg i kastrull tillsammans med socker, citronjuice, kanelstång och vatten.
3. koka ihop allt i ca 7 minuter.
4. ta bort i från värmen och låt svalna. ta upp kanelstång.
5. förvara kompotten i kylen tills det är dax att servera.
6. toppa pannacottan med kompotten och garnera med mynta eller citronmeliss!



Inte alls svårt! perfekt till påskbordet!




Kommentarer
Postat av: mamma

det var såååååååååå gott!

2011-04-23 @ 21:01:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback